Na drie jaar mag Google zich weer het meest waardevolle merk ter wereld noemen.
De zoekgigant stoot daarmee de nummer 1 van de afgelopen drie jaar, Apple, van de troon. Van 2007 tot 2010 stond Google ook al bovenaan de ranglijst.
De ranglijst (pdf) van meest waardevolle bedrijven ter wereld wordt ieder jaar opgesteld door marktonderzoeksbureau Millward Brown.
Volgens het onderzoek is de waarde van het merk Apple met maar liefst 20 procent afgenomen tot 148 miljard dollar. Het gaat Google juist voor de wind, het afgelopen jaar is de waarde gestegen met 40 procent tot 159 miljard dollar.
Internetbedrijven doen het goed
Andere opvallende stijgers zijn Facebook met een stijging van 68 procent tot een waarde van 36 miljard dollar en het Chinese internet portal Tencent met een stijging van 97 procent. Daarmee stijgt Tencent 7 plaatsen in de ranglijst om nu de 14e plaats te bezetten met een waarde van meer dan 53 miljard dollar.
De directeur van het onderzoeksbureau, Peter Walshe, verklaart de enorme stijging van Google en andere internetbedrijven aan de Britse krant The Telegraph: "Merken zoals Google, Facebook, Twitter, Tencent en LinkedIn zijn meer geworden dan tools, ze zijn een deel van ons leven geworden. Deze bedrijven bieden nieuwe vormen van communicatie aan die de aandacht trekken en tot de verbeelding spreken. Ook helpen deze organisaties mensen bij het organiseren van hun leven."
Volgens The Telegraph heeft Google veel vooruitgang geboekt met Google Glass en de zelfrijdende auto's. Door deze innovaties is de waarde flink gestegen.
Apple bleef achter door 'minder revolutionair' te zijn, zegt Oscar Yuan van het onderzoeksbureau tegen Forbes.
De top 10 van de ranglijst wordt bezet door gevestigde namen:
- Google 158,8 miljard dollar
- Apple 147,9 miljard dollar
- IBM 107,5 miljard dollar
- Microsoft 90,2 miljard dollar
- McDonalds 85,7 miljard dollar
- Coca Cola 80,7 miljard dollar
- Visa 79,2 miljard dollar
- AT&T 77,9 miljard dollar
- Marlboro 67,3 miljard dollar
- Amazon 64,2 miljard dollar
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl